A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS ISKOLÁJA
a professzor szemével
„A Konstruktív Életvezetés Iskolája a jelenleg működő iskolamodellek hatékonynak bizonyult személyiségfejlesztő megoldásmódjait, valamint a neveléstudomány és a személyiségelmélet új felismeréseit törekszik integráltan alkalmazni, s ezzel egy optimális iskolamodell megvalósítása a célja.
Az iskola programjának alapja a modern európai társadalmi és gazdasági elvárásoknak megfelelő, konstruktív életvezetésű határozott emberkép, amely célirányossá és koordinálttá teszi a személyiségfejlesztés folyamatát.
A program alapját képező emberkép jellemzői: szocio-morális normakövetés, szociális életképesség /egyéni eredményesség, folyamatos önfejlesztés/, érzelemgazdagság /stressz-megelőző képesség, kiegyensúlyozott életvitel/.
Az emberképnek megfelelő, fejlesztő hatás-szervezés a személyiség strukturális és funkcionális sajátosságaihoz igazodva, erre felkészített pedagógus testület által valósul meg.
A fejlesztő hatásrendszer fő forrása az iskola gazdag, sokoldalú tevékenység-repertoárja, s az ennek keretében működtetett motivált, komplex feladat-szériák együttese.
Ennek megfelelően az iskola motivált feladat-centrikus modellnek is tekinthető.
A fejlesztő hatásrendszer minden tanulóra történő kiterjesztése érdekében fontos követelmény az iskola működése során a tanulók és a feladatok közti kapcsolat fenntartása, vagyis az, hogy egyetlen tanuló se rekedjen kívül a tevékenységi folyamatból, azaz ne álljon elő a spontán kirekesztődés jelensége, amely a személyiség fejlődését súlyos mértékben gátolná.
A tanulók és a feladatok szoros, de egyben motivált kapcsolatát a korszerű tevékenységszervezési modellek differenciált alkalmazása garantálja.
A motivált, széleskörű iskolai tevékenység-repertoár hozzájárul a tanulók sokelemű szociogén szükséglet-rendszerének kialakulásához, ami a szubjektív örömforrások széles skálájának létrejöttét, vagyis az érzelemgazdag, kiegyensúlyozott életvezetésű személyiség kifejlődését jelenti.
A személyiségfejlesztő hatásszervezés során az iskola megvalósítja a rendkívül fontos, ám a gyakorlatban ritkán érvényesített hatásrendszerbeli váltást, vagyis a 10. életévtől a direkt személyiségformáló hatásszervezésről az átállást az indirekt hatásszervezésre. Ezzel megelőzhető a tanulók körében a direkt hatásokkal szembeni, úgynevezett személyi ellenállás jelenségének kialakulása, ami részben konfliktusok forrása, másrészt a fejlesztő hatások elutasítása következtében, a személyiségfejlődés lelassulásának előidézője lenne.
Az iskola pedagógusaival szembeni alapvető elvárás, a tanulókkal történő empatikus, kapcsolatépítő és kapcsolat-erősítő bánásmód megvalósítása. Ennek jelentősége abban áll, hogy a kapcsolat az a híd, amelyen keresztül a fejlesztő hatások közvetítődnek. Ennek hiányában ezek a fejlesztő hatások a tanulók részéről nem kerülnek befogadásra, sőt elutasítódnak, s így a fejlődési folyamat leáll, s kialakul a nehezen nevelhetőség jelensége.
A Konstruktív Életvezetés Iskolájának célirányos működése, valamint fejlesztő hatásrendszerének szervezési elvei hívatottak a hatékonyság garantálására.”
Prof. Dr. Bábosik István, a neveléstudományok professzor emeritusa
A KONELI OKTATÁSI PROGRAM SAJÁTOSSÁGA
- A gyermekeket és diákokat oktató, nevelő pedagógusoktól is különleges hozzáállást és folyamatos szakmai fejlődést, a pedagógusi továbbképzési programban való előrészvételt követel meg.
- Az iskolamodellben az egyéni képességfejlesztés és kompetencia fejlesztés valódi tehetséggondozással is társul.
- A tananyag elsajátításához szükséges hatásszervezést, a tevékenység és feladatszériákkal segíti elő a program. (Nonverbális kompetencia fejlesztés.)
- A projektalapú megközelítés dominál, amely minden esetben az adott korosztály igényeinek és képességeinek megfelelő, modern tanulási eszközök használatával párosul.
- A gyerekek és a modell között megteremtődik a szimbiózis, a legmodernebb tanulási technikák által, így az individuális, kooperatív, és csoportmunkák kerülnek túlsúlyba.
- Az iskolában kiemelt szerep jut a szabadtéri tevékenységeknek, a sokszínű sportéletnek.
- Kultúra ápolása, más kultúrák megismerése.
- Az órák nem az egy órás időkeret szerint, hanem tömbösítve kerülnek megtartásra, mivel ez a sokoldalú, elmélyült és hatékony alkalmazásra vagy felzárkóztatásra a megfelelő.
- A minősítés, az osztályzás során, a teljesítményorientált jelleg erőteljes mérséklését alkalmazzuk.